号数ばね論文集54号(2009年)
ページ数pp.1-6
種類論文
論文名キャビテーションピーニングによる平滑および切欠き試験片の疲労限度向上と表面欠陥の無害化
TitleIncrease in Fatigue Limit and Acceptable Size of Defect for Smooth and Notched Specimen by Cavitation Peening
著者福田 晋作1) 天野 利彦2) 高橋 宏治2) 松井 勝幸1) 石上 英征1) 安藤 柱2)
AuthorShinsaku FUKUDA1) Toshihiko AMANO2) Koji TAKAHASHI2) Katsuyuki MATSUI1) Hideyuki ISHIGAMI1) Kotoji ANDO2)
抄録"表面き裂や非金属介在物などの表面欠陥は,自動車部品の疲労強度を低下させてしまう.しかしながら,表面改質処理による表面欠陥を無害化させる研究は,ほとんど報告されていない.  近年,ショット粒を用いずに圧縮残留応力を導入できる新しい表面改質処理としてキャビテーションピーニング(CP)が注目されている.表面欠陥へのCPの影響を検証するため,人工半円スリット(スリット深さ0.04,0.075および0.10mm)を表面に付与した2種類の試験片を用いた実験を行い,各試験片のCP後の表面特性と疲労限度について評価を行った.結果として,CPにより,無害化可能なスリット深さ(a)は,平滑試験片で0.04mm以上,切欠き試験片で0.075mm程度であった."
AbstractSurface defects, such as surface cracks and non-metallic inclusions, are decreased the fatigue strength of vehicle parts. However, the study on overcoming the surface defects by using surface refining methods is hardly reported. The cavitation peening (CP) is a high possibility as a new surface refining method, which is a shot-less peening method and increases compressive residual stress. On studying the effects of the CP to the defects, an experiment using the two types of specimens with an artificial semi-circular slit, whose slit depth (a)=0.04, 0.075 and 0.10mm on the surface of specimens, was conducted and their refined surface characteristics and fatigue limits were evaluated. Consequently, it is concluded that by using CP, the acceptable defect size (slit depth: a) with the smooth and that with notched specimens can be estimated less than 0.04mm and 0.075 mm, respectively.
著者の所属1) いすゞ自動車株式会社 2) 横浜国立大学
Belonging1) ISUZU MOTORS LIMITED 2) Yokohama National University
Key WordsCavitation peening, Fatigue limit, Surface defect, Notched specimen, Carbon steel