号数 ばね論文集39号(1994年)
ページ数 pp. 1− 5
種類 論文
論文名 高応力コイルばね用鋼の開発
Title Development of a new Light-Weight Suspension Coil Spring Steel
著者 中野 修1) ・安田 茂1)・榊原 隆之2) ・草苅 亘2)・杉本 淳3)・渡辺 学3)
Author Osamu NAKANO1)・Shigeru YASUDA1)・Takayuki SAKAKIBARA2)
Wataru KUSAKARI2)・Atsushi SUGIMOTO3)・Manabu WATANABE3)
抄録  設計応力τmax=1300MPaまで使用可能な懸架コイルばね用鋼を開発した。材料は、強度−靭性バランスを従来のばね材料に比べて高いレベルで両立させるため、従来のSi-Mn鋼をベースにNi、Cr、Mo、Vを添加した低合金鋼である。添加量は、L16実験計画法を適用して最適化を図った。開発鋼の靭性は、高硬度域において従来鋼の約2倍の衝撃値を有する。
 この材料を用いてばね製造工程、処理方法の面からも高応力化に対する検討を加えた結果、軽量化率を少なくとも30%、大きい場合は40%にも達する軽量ばねを実現することができた。
Abstract  This newly developed herical spring steel can be used at stress level up to 1300 MPa. The material is composed of Fe-C-Si-Mn-Ni-Cr-Mo-V alloy. Its strength-toughness balance was greatly superior to that of conventional spring steels. Additional elements were optimized by experimental design procedures. Impact value of the developed steel was twice as large as that of the conventional steel at the high hardness level. This spring achieves a weight reduction of at least 30% and, possibly, to 40%.
著者の所属 1)トヨタ自動車株式会社 2)中央発條株式会社 3)愛知製鋼株式会社
Belonging 1)Toyota Motor Corporation 2)Chuo Spring Co., Ltd. 3)Aichi Steel Works Ltd.
Key Words