号数 ばね論文集 60 号( 2015 年)
ページ数 pp.29-35
種類 論文
論文名 任意荷重軸発生装置によるコイルばね反力線が車両特性に及ぼす影響調査
Title Experimental Study on the Effect of Coil Spring Reaction Force Vector on Suspension System Characteristics
著者 西沢 真一1),仲村 崇広2),古川 和夫2),森山 千里2),佐藤 隆一2) 
Author Shinichi NISHIZAWA1), Takahiro NAKAMURA2), Kazuo FURUKAWA2),Senri MORIYAMA2) and Ryuichi SATO2) 
抄録 マクファーソンストラットタイプの自動車用サスペンションシステムにおいて、ダンパーフリクション(DF)やキングピンモーメント(KPM)を最小化するコイルばねの反力線位置(FLP)は、機構学を用いた理想的な計算によって通常求められる。サスペンションシステム内においてコイルばねのFLPを調整できるような装置は市場に存在しないのが現状である。「任意荷重軸発生装置」と呼ばれるコイルばねの反力をプログラマブルに実現できる装置は、筆者らによって2003年に最初に開発され、その後精度、耐久性、信頼性に関する数々の改良を経て2013年に次世代バージョンが完成された。これによりコイルばねの試作をせずとも、FLPが及ぼすDFやKPMなどの車両特性への影響を実験的に、さらに定量的に把握することが可能となった。この装置で得られた結果の妥当性は、実際のコイルばねを用いた特性評価結果と比較することで証明され。本装置は異なるストラットアプリケーションに対しても汎用性を持たせるように開発されており、シートアダプタを交換するだけで対応できる。本論文は、開発した装置の紹介と、この装置を使って求めたFLPと車両特性の関係について報告するものである。 
Abstract In MacPherson strut applications for automotive suspension systems, the desired coil spring reaction force vector that minimizes damper friction and king pin moment is typically determined by Statics/Kinematics calculations. There is not a single device available on the open market today which can simulate the coil spring reaction force vector within the suspension system. Such a programmable coil spring reaction force generator was developed in 2003, and was then improved in 2013 from the standpoint of accuracy, durability and reliability. Using this modified device, the relationship between the spring reaction force vector and damper friction, as well as spring reaction force vector and king pin moment, can be experimentally studied to confirm vehicle characteristics without actually making any 
prototype coil springs. The validity of this device was proven by comparing to actual coil spring based testing data. Depending upon the desired characteristics of a particular vehicle, the requirement for the coil spring reaction force vector can be experimentally determined with this device. To aid in this effort the device was designed in a universal manner for any strut application by mere replacement of strut-dependent seat adapters. This paper describes how beneficial this device is to determine the ideal requirement for coil spring reaction force vector via actual measured data. 
著者の所属 1)NHK International Corporation
2)日本発条株式会社 
Belonging 1)NHK International Corporation
2)NHK spring Co, ltd 
Key Words Force Line, Reaction Force Vector, Stewart Platform, Damper Friction, Self Steer Torque,Bearing Friction